28 Νοεμβρίου 2022 5:40 μμ

Ο Γρηγόρης Θεοδωράκης στην Εικαστική έκθεση της Άννας Φιλίνη με τίτλο «Πορεία ελευθερίας» στο κτίριο Χρυσόγελου στο Μεσολόγγι

Ο συμπατριώτης μας Γρηγόρης Θεοδωράκης συνεργάτης του Αλέξη Τσίπρα πρώην γραμματέας Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης στα εγκαίνια της Εικαστικής Έκθεσης της Άννας Φιλίνη που διοργάνωσε η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος στο Σάββατο 22/10/22 στο κτήριο Χρυσόγελου στο Μεσολόγγι, αναφέρθηκε διεξοδικά για το έργο και την προσωπικότητα της μεγάλης δημιουργού.
«Το έργο της Άννας Φιλίνη γεννήθηκε ως προϊόν έμπνευσης από την ιστορία, από τις ανθρώπινες ιδέες, από τις πανανθρώπινες αξίες, από τις βαθιές παραδόσεις του Λαού μας, από τις μεγάλες ιστορικές στιγμές του, από τις παρακαταθήκες και τα κληροδοτήματά του στο παγκόσμιο στερέωμα των ιδεών και του πνεύματος…».

Απόσπασμα από τον χαιρετισμό του Γρηγόρη Θεοδωράκη:
Αν μιλώντας για την πολιτική εννοούμε το ενδιαφέρον για τα δημόσια πράγματα, στην περίπτωση της Άννας το ενδιαφέρον της αυτό δεν περιορίζεται στο σήμερα αλλά επεκτείνεται, και διασταλτικά καταλαμβάνει και την ιστορική μνήμη και τις πνευματικές διαστάσεις που το συγκροτούν. Και όλες αυτές οι διαστάσεις ενυπάρχουν ως ταυτοτικά στοιχεία στο καλλιτεχνικό της έργο.
Η Επανάσταση του 1821 ως διεθνές και διαχρονικό γεγονός, η ελληνική μυθολογία, τα ρεύματα των ιδεών αλλά και οι αναφορές στο κίνημα του υπερρεαλισμού είναι κάποια από τα στοιχεία που αν και μεμονωμένα αποτελούν πηγές έμπνευσης για έναν καλλιτέχνη, στην περίπτωση της Άννας είναι κάτι περισσότερο:
Συνδιαμορφώνουν το όλο και συναρθρώνουν έναν ενιαίο λόγο.
Το έργο της Άννας Φιλίνη γεννήθηκε ως προϊόν έμπνευσης από την ιστορία, από τις ανθρώπινες ιδέες, από τις πανανθρώπινες αξίες, από τις βαθιές παραδόσεις του Λαού μας, από τις μεγάλες ιστορικές στιγμές του, από τις παρακαταθήκες και τα κληροδοτήματά του στην παγκόσμιο στερέωμα των ιδεών και του πνεύματος. Πρόκειται για τέχνη που συνδιαλέγεται με τις εποχές, κατανοεί, αναδεικνύει και εκφράζει το βάθος τους, αναμετράται, εξακοντίζεται και περιγράφει το ύψος τους.
Σημείο αναφοράς σε όλα αυτά αναμφίβολα είναι ο άνθρωπος και τα δημιουργήματά του, με ένα φίλτρο φωτός να διαπερνά και να καταυγάζει τη μυθοπλασία, από κοινού με τη μορφοπλαστική δεινότητα. Γιατί, όπως είπαμε και πριν, δεν είναι μόνο η θεματική και η επιλογή της εικονογραφίας που καθορίζει την ειδική ποιότητα του έργου της αλλά είναι και τα αυτοτελή του χαρακτηριστικά.
Βλέπουμε, στην απόδοση των ματιών των μορφών της, όλο εκείνο το βάθος των αισθημάτων, των σκέψεων, των δραματικών και τραγικών διαστάσεων της ανθρώπινης ύπαρξης. Βλέπουμε, στα περιγράμματά της, την καθαρότητα των μορφών και την ανεπιτήδευτη, γεμάτη σιγουριά και αυτοπεποίθηση ένταξή τους στο χώρο.
Βλέπουμε, στα χρώματά της, τη λελογισμένη αλλά ισχυρή χρήση του χρώματος ως εκφραστικού μέσου που συνυπάρχει με το ασπρόμαυρο, ανακαλώντας όλη εκείνη την γιγαντιαία παράδοση των μεγάλων καλλιτεχνών που εξέφρασαν την τέχνη τους χωρίς τη χρήση χρώματος ακόμη και στη χαρακτική που συνδέθηκε και με την Εθνική μας Αντίσταση.
Αλλά βλέπουμε, και στην τόλμη των συνθέσεων, τη φαντασία και τη μοιραία διασύνδεση των ανθρώπων και των εποχών που δεν φοβούνται να συνυπάρξουν και να συνομιλήσουν αφού αποτελούν σημεία ενός ιστορικού συνεχούς.
Όλες αυτές οι ιδιότητες της τέχνης της Άννας βρίσκονται στην τόσο σπουδαία έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα στην ιερή Πόλη του Μεσολογγίου, για την οποία τόσο υπερήφανοι είμαστε κι τόσο την ευχαριστούμε. Έχει το «προνόμιο» το Μεσολόγγι να αποτελεί ένα σημείο αναφοράς μοναδικό στην παγκόσμια ιστορία. Η απέλπιδα έξοδος, η μοναδικά γενναία στάση των ελεύθερων πολιορκημένων, τα όσα επακολούθησαν, δεν πρόκειται ποτέ να σβήσουν από τον παγκόσμιο και πανανθρώπινο χάρτη και από τη συλλογική μνήμη της ανθρωπότητας.
Μια τέτοια έκθεση είναι λοιπόν εκτός από τιμητική και πολύτιμη. Γιατί με τον πλούτο των τριών ενοτήτων της συνδέει το μοναδικό αυτό γεγονός με την ευρύτερη ιστορική μνήμη, τη μυθολογία, τις μεγάλες στιγμές του Ελληνισμού που ακολούθησαν, τις πνευματικές εξελίξεις του νεότερου κόσμου…»